Tuesday, May 26, 2015

"Mengata Dulang Paku Serpih,Mengata Orang Dia Yang Lebih"

     "Mengata dulang paku serpih,mengata orang dia yang lebih".Orang-orang hebat dan maksum(kononnya) seperti ini ramai di muka bumi(juga di muka buku).
     Pengkritik bebas ada di merata-rata,begitu juga media massa 'on-road' dan majalah interaktif. 'Keyboard warrior' pula bertindak sebagai stok ayam dalam masakan, sebagai menggantikan Ajinamoto yang dikhabarkan sungguh mengerikan. 
     Gambaran itu cukup 'thriller' kepada orang-orang 'nerd' seperti saya(kononnya juga). Har har har...Lucu kan? Hakikatnya, itulah punca ke'nerd'an saya kian terhakis. Saya mesti lawan! Saya tidak benarkan orang semudahnya memanipulasikan pandangan,perbuatan,perasaan dan akal saya.
      Kritikan membina itu bagus,tetapi kritikan tidak berasas itu virus. Bercerita dan mengumpat itu beza. Bercerita tentang keburukan orang sebagai tauladan kepada yang lain dengan merahsiakan identiti pihak terlibat sangat bagus. Tetapi, dengan bangganya menyebut nama si polan dengan si polan itulah mengumpat.
     Mengumpat itu boleh,tapi biarlah orang yang diumpat itu ada di depan mata(berani ke?). Memberi kritikan pedas itu seronok tetapi adakah kita seronok juga jika diperlakukan hal yang sama? 'Well',ukur baju di badan sendiri. Sebelum kita mengata orang lain sambil menunjuk-nunjukkan jemari halus kita ke arah orang itu,pastikan tidak ada satu pun jemari tersebut menghala ke arah kita sebab orang tidak akan kisah dengan kritikan pedas dari golongan yang setara dengannya.

No comments:

Post a Comment